Man - Fre | 10:00 - 15:00

21 40 37 85 Live Chat

Hva er så super med superfood?

Du har kanskje sett nyheter og diskusjonsforum full av tema om dietter eller annonser om helsemessige fordelene av superfood - alt hvor bra det er for både kropp og helse. Så vil superfood virkelig redusere risikoen for hjertesykdom og slag?

Ernæringsekspert Penny Kris-Etherton, Ph.D., RD, sier at såkalte "super" mat er bra for hjertet ditt og din generelle helse når de inngår i et hjerte-sunt kosthold som er balansert i lean protein, grov korn, frukt, grønnsaker og magre meieriprodukter. Denne dietten bør også inneholde nøtter, frø og belgfrukter, fisk og flytende vegetabilske oljer.

Det finnes ingen standard kriterier eller godkjent liste over superfood. Ernæringseksperter sier at spise superfood vil ikke skade deg. De fleste er veldig sunt. Det anbefales at folk spiser mer av super mat som grov korn, belgfrukter, nøtter og frø, fisk, fet fisk og alle frukter og grønnsaker.

Men er de virkelig "super"?

De fleste myter om superfood er foreviget av markedsføringstiltak, sier Kris-Etherton, og det er derfor de fleste ernæringseksperter foretrekker å ikke bruke det begrepet.

Mange har urealistiske forventninger om disse matvarene, de tror de vil være beskyttet mot kroniske sykdommer og helseproblemer dersom de spiser mye superfood. De kan spise en eller to av disse næringsrike matvarer på toppen av et dårlig kosthold.

Spise for mye av en type mat kan hindre deg fra å få de næringsstoffene du trenger. Det er mange som ikke få nok av kalium, kostfiber, kalsium og vitamin D finnes i frukt, grønnsaker, grov korn, melk og melkeprodukter.

I tillegg til viktige vitaminer og næringsstoffer, mange frukter, grønnsaker, nøtter og frø gi fytokjemikalier - kjemiske forbindelser som finnes i planter - som kan bidra til å redusere risikoen for åreforkalkning, oppbygging av fettavleiringer i blodårene.

Det som er bra med superfood som Green Coffee Extract (Grønn kaffe ekstrakt) er at det Forbrenner sukker før det omdanner seg til fett

Flere som vekttaps tabletter er laget av superfood, dermed inneholder de mye av det gode ingredienser, slik som grønn kaffe.

Forskning har vist at bioaktive forbindelser i mørk sjokolade kan ha helsemessige fordeler, men ingredienser som sukker og fett kan fort gi mye kalorier. Derfor anbefales det å ikke spise mer mørk enn ditt daglige kalori mål, det er anbefalt av Kris-Etherton, som også er en American Heart Association frivillig.

Hva med vin?

De potensielle helsemessige fordeler av vin ikke rettferdig overindulging i alkohol eller kaloriene, sier Kris-Etherton. The American Heart Association anbefaler at hvis alkohol er fortært, bør de være begrenset til ikke mer enn to drinker per dag for menn og en drink per dag for kvinner, og ideelt sett bør være konsumert med måltider.

Hvilken Matvarer bør du gå for:

  • Laks er en fet fisk som er lav i mettet fett og høy i omega-3 fettsyrer, noe som kan redusere risikoen for unormale hjerteslag, redusere triglyserider (kjemisk form for fett i de fleste matvarer og i kroppen din) og bremse veksten av plakk i arteriene. The American Heart Association anbefaler å spise minst to 100g porsjoner fisk i uken.
  • Laks er en fet fisk som er lav i mettet fett og høy i omega-3 fettsyrer, noe som kan redusere risikoen for unormale hjerteslag, redusere triglyserider (kjemisk form for fett i de fleste matvarer og i kroppen din) og bremse veksten av plakk i arteriene. The American Heart Association anbefaler å spise minst to 100g porsjoner fisk i uken.
  • Kylling er en slankere erstatning for storfekjøtt som kan grilles, stekes eller bakkes.
  • Nøtter, belgfrukter og frø er gode kilder til protein og flerumettet og enumettet fett når det spises i moderate mengder. Valgene inkluderer usaltet mandler, peanøtter, pistasjnøtter og valnøtter. The American Heart Association anbefaler å få fire porsjoner i uken.
  • Bær som blåbær og jordbær har høye nivåer av fytokjemikalier som kalles flavonoider. En studie viste at kvinner som spiste mer blåbær og jordbær hadde en lavere risiko for hjerteinfarkt. The American Heart Association anbefaler ni porsjoner med frukt og grønnsaker om dagen.
  • Soyaprodukter som tofu, soya smør og soya nøtter er høy i flerumettet fett, fiber, vitaminer og mineraler, men lite mettet fett. De kan du erstatte med andre høy -fett proteiner i kosten din, selv om det er ukjent nøyaktig hvordan soya påvirker hjertesykdom risikofaktorer.
  • Gresskar er lav i kalorier, høy i fiber og høy i vitamin A.
  • Lav-fett eller fettfri yoghurt, som gir kalsium, vitamin D og protein, kan være en god erstatning for rømme i oppskrifter.
  • Mørk sjokolade er høy i flavonoider, men fett og kalorier også! Unn deg selv i moderate mengder for å unngå vektøkning.

Registrer
For Nyhetsbrev