Man - Fre | 10:00 - 15:00

21 40 37 85 Live Chat

Hvordan unngå åreknuter?

Åreknuter - utvidedet blodårer som forekommer oftest i bena – påvirker flere nordmenn. De er vanligvis forårsaket av økt trykk i venene/årene som over tid svekker og skader åre ventiler og vegger, dermed forårsake åreknuter.

For folk flest, åreknuter og edderkopp årer er plagsom, det kan også gjøre turgåing og ståing ekstremt smertefullt, og i ekstreme tilfeller kan de forårsake sår hud. Mens det er ingen sikker måte å forebygge dannelsen av åreknuter, er det en rekke ting du kan gjøre for å redusere sjansene for å få åreknuter og det finnes rekke naturlige åreknuter behandling . Under har vi oppsummert faktorer du kan ta hensyn til å forbygge åreknuter

Forstå dine risikofaktorer Noen er mer utsatt for å utvikle åreknuter enn andre. Dersom du kan forstå risikofaktorer for å utvikle åreknuter vil det hjelpe deg å velge sunne livsstilsvaner. Hvis du har flere risikofaktorer, er det en god idé å ta kontakt med legen din om hvordan å håndtere risiko.

Alder. Alder er en viktig faktor i om du kan utvikle åreknuter. Aldring fører til at blodårene mister noe av sin elastisitet. Ventilene slutter å fungere like effektivt. Dette kan føre til at åreknuter utvikler seg.

Biologisk kjønn Kvinner er mer sannsynlig til å utvikle åreknuter. Dette kan være på grunn av hormonelle endringer for eksempel overgangsalder og graviditet.

Genetikk Dersom et medlem av din nærmeste familie har åreknuter, kan du ha større risiko for å utvikle dem også. Hvis du ble født med svakere vein ventiler, har du også høyere risiko for å utvikle åreknuter.

Fedme Å være overvektig kan legge mye ekstra press på venene. Dette kan føre til utvikling av åreknuter. Mangel på bevegelse. Hvis du står eller sitter stille i lange strekninger av gangen, kan du ha større risiko for å utvikle åreknuter.

Oppretthold en sunn vekt Overvekt vil legge press på bena og sirkulasjonssystemet. Hvis du er overvektig, vil du miste vekt og redusere dette presset, og dermed redusere risikoen for åreknuter.

Regelmessig trenging Turgåing og jogging forbedrer blodsirkulasjonen i bena, og riktig sirkulasjon bidrar til vern av utvikling og forverring av åreknuter. Trening reduserer også den høyt blodtrykk og styrker hele sirkulasjonssystemet. Løping er også nyttig for å hindre åreknuter. Det forbedrer blodsirkulasjonen i bena.

Unngå langvarig ståing Stå på ett sted i lang tid øker venetrykk i bena og føttene. Overtid, kan dette trykket svekke veggene i blodårene. Dette vil forverre eksisterende åreknuter, og kan bidra til utvikling av nye. Siden langvarig ståing er nesten uunngåelig i noen jobber, kan det anbefales å forflytte posisjon så ofte som mulig. Prøv å gå rundt minst hvert 30 minutt hverdag.

Sitt riktig Sitt rett, og ikke krysse bena . God holdning forbedrer blodsirkulasjonen , mens bena i kryss kan begrense blodstrømmen til og fra bena. Unngå å sitte i lange strekninger av gangen uten å ta en pause. Stå opp hver halvtime eller så å strekke eller gå rundt.

Slutte å røyke Dersom du er en røyker, anbefales det at du slutter å røyke. Studier har vist at høyt blodtrykk forbundet med røyking bidrar også føre til åreknuter . Røyking er også assosiert med " lavere lem venøs insuffisiens, " hvor blodet ikke strømmer skikkelig og samler i bena.

Hold ut av solen Hos de med lys hudfarge, kan overdreven soling forårsaker edderkopp årer.

Registrer
For Nyhetsbrev