Man - Fre | 10:00 - 15:00

21 40 37 85 Live Chat

Mat som gjør huden solbrun naturlig

Både frukt og grønt, samt fisk inneholder masse næringsstoffer som hjelper kroppen å produsere melanin, og dermed en flott brunfarge. Bli solbrun ved å få deg i tyrosin, riboflavin og karotenoider.

Det er utrolig, men sant. Det finnes faktisk mat som gjør at du kan bli brun fortere. Mange av dagens selvbruningsprodukter finnes naturlig i mange matsorter. For eksempel mage populære selvbruningskremer inneholder olje fra gulrotfrø eller tyrosin som kommer fra eggehvite, laks og mange andre matkilder. Hvis du vil vite hvilke matkilder som gir deg en flott solbrun farge så bør du lese videre.

Karotenoider

Karotenoider er svært nyttig hvis du vil ha en fin solbrun farge. Karotenoider er litt komplisert å forstå, men enkelt sagt så er de som små fargede partikler. Disse partiklene blir tatt opp i hudcellene og når de er der så endrer de hudpigmenteringen. Det mange ikke er klar over, er at det finnes faktisk over 600 ulike varianter av karotenoider. Heldigvis så finnes det fleste varianter av karotenoider i mat du kan få tak i.

Gulerøtter og søtpoteter

En god og rik kilde til karotenoider er gulerøtter og søtpoteter. To matkilder som er lett å inkludere i kostholdet og som også er svært sunne. Gulerøtter inneholder masse betakaroten som er et av de mest kraftigste karotenoidene. Ikke overdriv inntaket av gulerøtter ettersom en gulrot om dagen er mer enn nok. Ellers kan du bli litt for oransje!

Søtpoteter er også en flott kilde til karotenoid, men ikke så mye som gulerøtter. Men på en annen side så inneholder søtpoteter mye vitamin A. Vitamin A er viktig for produksjonen av melanin som igjen gjør at du kan bli fortere brun.

Aprikos

Den søte frukten inneholder faktisk 15% av anbefalt daglig inntak av vitamin A. I tillegg inneholder også aprikos masse betakaroten. Kombinasjonen av vitamin A og betakaroten gjør at du kan bli brun fortere på en helt naturlig måte. Det finnes mange andre frukter og grønnsaker som inneholder masse vitamin A og betakaroten. Heldigvis er det lett å gjenkjenne dem på fargen. Ettersom de fleste oransje farget frukt og grønt inneholder masse karotenoider.

Tyrosin og alger

Hvis du ønsker å få en flott solbrun farge raskt så trenger du tyrosin. Dette er en viktig aminosyre som bidrar til økt melaninproduksjon. Tyrosin er svært vanlig i solprodukter, men finnes naturlig i mange vanlige matkilder. Alger som spirulina har et svært høyt innhold av tyrosin. De som er glad i japansk mat vil elske dette faktumet. Men dersom du ikke liker å spise alger så finnes det også i pilleform. Imidlertid er det viktig å huske tyrosin fra alger i naturlig form er bedre enn syntetisk tyrosin fra piller eller kapsler.

Soyamat

Mat basert på soya er også en flott kilde til tyrosin. Hvis du ikke er glad i soyasmaken så finnes det supplementer med tyrosin som gjør at du kan bli brun fortere. Det er ikke nødvendig å spise mye soyamat ettersom soya er rik på tyrosin. Du kan dessuten maskere smaken ved å f.eks. lage en smoothie med syrlig frukter og ha opp i soyamelk.

Eggehvite

Egg, særlig eggehvite inneholder masse næringsstoffer som gir deg solbrun hud, inkludert tyrosin. Lag deg gjerne en frokost med egg, spinat og vårløk. Da får du i deg masse stoffer kroppen trenger for å øke melaninproduksjonen.

Vitamin B2 (Riboflavin)

Riboflavin som også kalles for vitamin B2 er viktig i produksjonen av melanin. Riboflavin fungere på lignende måte som tyrosin og finnes i mange naturlige matkilder slik nøtter, fisk, urter og krydder. Mandler inneholder omtrent 60% av anbefalt inntak av riboflavin. I tillegg inneholder mandler vitamin E som også er viktig for melaninproduksjonen. Både makrell, laks og ørret inneholder masse vitamin B2. I tillegg inneholder fiskene sunne fettsyrer og er en god proteinkilde.

Krydder og urter

Krydder og urter gjør ikke bare maten velsmakende, men er også bra for huden. Enkelt krydrer og urter, slik som tørket paprika inneholder et svært høyt innhold av riboflavin. Lag gjerne en salatdressing til et fiskerett og avslutt med f.eks. en aprikosdessert. Da får du i deg alt du trenger for å bli brun fortere!

Mat du bør holde deg unna

Enkelte matsorter kan faktisk ta bort solfargen din. Hvis du får i deg for mye vitamin C så bremser du faktisk melaninproduksjonen. Dette er også årsaken til at mange kremer som skal gjøre huden lysere inneholder mye vitamin C. Imidlertid er vitamin C viktig, men du bør ikke overdrive inntaket.

Usunn drikke og mye salt

Du bør holde deg unna både kaffe og alkohol ettersom de er dehydrerende. Mat med mye salt fjerner også mye væske fra huden. Det fører til mindre fuktigheten i huden og dermed mindre melanin. Sørg derfor å alltid være god dehydrert. Drikk heller vann og kutt ned på saltrik mat. Hvis du følger disse rådene og spiser mat med mye betakaroten, tyrosin og riboflavin så vil du bli brun fortere på en helt naturlig måte.

Registrer
For Nyhetsbrev