Man - Fre | 10:00 - 15:00

21 40 37 85 Live Chat

Nøkkelen til vellykket og sunt vekttap

Opprettholde en sunn vekt og miste vekt kan være vanskelig. Hvis du har prøvd og feilet for å gå ned i vekt før, kan det hende du tror at dietter ikke fungerer for deg. De fleste dietter fungerer ikke, iallfall ikke på lang sikt. Men det er mange små, men effektive måter å unngå å feile, oppnå varig vekttap suksess, og utvikle et sunnere forhold til mat.

Vellykket kontroll over din vekt kommer ned til en enkel ligning: Hvis du spiser mer kalorier enn du forbrenner, vil du legge på vekt. Og hvis du spiser færre kalorier enn du forbrenner, vil du gå ned i vekt. Høres enkelt, ikke sant?

Så hvorfor er det vanskelig å miste vekt?

Vel for en, er vekttap ikke en lineær hendelse over tid. Når du kutter kalorier, går du et kilo eller mer hver uke i de første ukene, for eksempel, og deretter noe forandrer seg. Du spiser samme antall kalorier, men du taper mindre vekt. Og så den neste uken mister du ikke noe i det hele tatt. Det er fordi når du mister vekt mister du også vann og tynn vev samt fett, din stoffskiftet går sakte, og kroppen din endrer på andre måter. Så, for å kunne fortsette å gå ned i vekt hver uke, må du fortsette å kutte kalorier.

For det andre, når en kalori er en kalori, reagerer kroppen forskjellig på ulike typer mat. Så spiser 100 kalorier av høy fruktose mais sirup, for eksempel, vil ha en annen effekt på kroppen din enn om du spiser 100 kalorier av brokkoli. Trikset for varig vekttap er å kutte mat som er pakket med kalorier som ikke gjør at du føler deg full (som sukker) og erstatte det med mat som fyller deg opp uten å bli lastet med kalorier (som grønnsaker).

For det tredje, å miste vekt på en sunn og bærekraftig måte tar ofte tid. Det krever tålmodighet og engasjement. Ekstreme dietter kan love raske resultater, men de er mer sannsynlig å la deg følelsen tretthet og sult og du ender med å tape mer penger enn vekt. Mange av oss spiser ikke alltid bare for å tilfredsstille sult. Vi spiser for komfort eller å avlaste stress som kan hjelpe med vekttap innsats før de begynner.

Den gode nyheten er at ved å gjøre smartere valg hver dag, velge sunne livsstilsendringer, og utvikling av nye matvaner, vil du ikke bare miste vekt men også være i stand til å holde den nede, du vil også forbedre ditt humør og har mer energi. Flere nå velger en reseptfri slankepiller får å hjelpe med i prosessen med å gå ned i vekt, slik som Alli Tabletter. Men uansett hvilken slankepiller du tar, så er det viktig med sunt kosthold og trening

Les her om hvilken matvarer er sunt for ditt diet

Tren hjernen din til å kreve sunnere mat

Vi er ikke født med en medfødt trang til pommes frites og donuts eller en aversjon mot brokkoli og hele korn. Dette tilstanden skjer over tid når vi er utsatt for mer og mer usunn mat valg. En pilot studie ved Tufts University, antyder at det er mulig å omprogrammere hjernen din om hvilken mat det krever, slik at du du krever sunnere mat i stedet for høy-kalori 'diett . I studien av en liten gruppe av tester meldte i et atferds vektkontroll program som legger vekt porsjonskontroll og utdanning for å endre matvaner. Etter seks måneder med testing kom det frem ved hjerneskanning at økt belønning og glede kom av sunn, kalorifattig mat, og en nedgang i glede kom av usunn, høyere kalori mat.

Selv om mer forskning er nødvendig for å være avgjørende, er dette oppmuntrende nyheter for alle som satser på vekttap som har blitt sabotert av usunn mat kraving. Du kan lære å nyte sunn mat!

Registrer
For Nyhetsbrev