Man - Fre | 10:00 - 15:00

21 40 37 85 Live Chat

Psoriasis Kosthold for å lindre psoriasis

Hvis du ønsker å forbedre luftkvaliteten i hjemmet ditt, ville du ikke brukt et luftfilter uten å støvsuge og tørke vekk støvet først? På samme måte burde de som lider av psoriasis vurdere å rydde opp i kostholdet sitt. I tillegg burde personene kombinere andre tilgjengelige hudpleie behandlinger.

Psoriasis er en immunreaksjon målrettet på bestemte områder, ofte over ledd og trykkpunkter, sier Alan Dattner , MD, hudlege i USA. Men akkurat hvorfor og hvordan denne immunreaksjon fungerer er et mysterium for leger. Dattner mener at psoriasis kosthold, altså hva du spiser kan spille en stor rolle i å holde utbrudd i sjakk, og han integrerer ernæring og holistisk medisin i sin hudpleie praksis. Så hvis psoriasis kosthold og maten du spiser er et viktig aspekt for å kontrollere psoriasis, kan du spørre deg : Hva står på menyen din? Svaret er enkelt. Mye av de samme tingene leger anbefaler for å forebygge hjertesykdom og diabetes: en diett lav på mettet fett, sukker og pakket med frukt og grønnsaker, dette gjelder også for psoriasis kosthold

Her er hva du trenger å vite når du fyller ditt kjøkken skap og kjøleskap for hudpleie:

1. Kunnskap om det essensielle. Nøkkelen til god helse er en passende balanse av omega-3 fettsyrer (funnet i linfrø og fiskeolje) og omega-6 fettsyrer (som finnes i flerumettede fettsyrer, som maisolje, som ofte brukes til å steke matvarer). Omega-3 fettsyrer bidra til å redusere betennelse, mens de fleste omega-6-fettsyrer har en tendens til å fremme betennelse.

Det ideelle forholdet er en diett som inneholder omtrent to til fire ganger mer omega-6 fettsyrer enn omega-3 fettsyrer. Ubalansen mellom de to fettsyrene er ikke ideelt for å bekjempe psoriasis, sier Dattner. For mange vil omega-6 øke kroppens produksjon av visse prostaglandiner og leukotriener som kan føre til betennelse i huden.

Et sunt valg: Velg kaldtvanns fet fisk som laks og makrell. En britisk studie fant ut at de med psoriasis som spiste 170 g laks daglig hadde en 15% forbedring i psoriasis symptomer som kløe og skalering på bare 6 uker.

En annen god kilde til psoriasis kosthold er omega-3 fettsyrer som linfrø (strø linfrø over frokostblanding og salater). I tillegg prøv å begrense inntaket av proinflammatorisk stekt og fet mat.

2. Øk antioksidant opptak. En italiensk studie sammenlignet psoriasis lider i en kontrollgruppe med andre med andre hudsykdommer. De som fulgte en diett rik på gulrøtter, frisk frukt og grønne grønnsaker hadde mindre sannsynlighet for å få psoriasis, enn de med dietter med mangel på antioksidantrike i deres matvarer.

3. Begrens inntaket av alkohol ( og sigaretter ). Forskning har funnet en signifikant høyere forekomst av psoriasis hos alkoholikere, og røyking nesten dobler en persons risiko for å få psoriasis (og kanskje verre en eksisterende tilstand). Hva mer, hvis du drikker alkohol for å takle den følelsesmessige nøden som kan oppstå fra denne hudsykdommen, kan du forverre tilstanden.

Stephen M. Purcell, DO , professor i dermatologi ved Philadelphia College of Osteopathic Medicine, råder sine pasienter til å drikke kun i moderate mengder: Et daglig glass vin er vanligvis greit . (Merk : Å drikke alkohol kan ha farlige bivirkninger hvis det er kombinert med visse psoriasis medisiner som metotreksat eller acitretin. )

4. Ikke spis for mye. Det vises å ha en sammenheng mellom psoriasis og fedme, sier Kelly Coates , tidligere pasientopplæring leder for National Psoriasis Foundation. Så å opprettholde en sunn vekt kan bidra til å dempe psoriasis. I tillegg, hevder Jeffrey hudlegen at folk som er overvektige har mer hud som gnir mot huden, noe som kan forverre psoriasis.

Det anbefales at du kombinerer en god psoriasis krem for effektiv behandling av psoriasis .

Registrer
For Nyhetsbrev