Man - Fre | 10:00 - 15:00

21 40 37 85 Live Chat

Rosacea og Kosthold

Rosacea er en vanlig hudlidelse som rammer flere nordmenn. Det utvikles vanligvis i løpet av tenårene eller i 20-årene hos noen og da kan det forverres i 30-årene eller 40-årene. Du kan redusere hudirritasjon ved å spise riktig.

Mens noen kan ha problemer med å kontrollere sine rosacea symptomer, er det mange flere som er i stand til å behandle rosacea for godt ved å gjøre visse endringer i deres livsstil, også muligens ta Rosacea behandling samtidig.

Når du blir rammet av utslett, enten fra rosacea, akne, eksem, elveblest eller andre type utslett - som regel er det noen spesifikke triggere som forårsaker hudsymptomer til å dukke opp. Det er ikke alltid mulig å "løse" rosacea helt, men å følge forslagene nedenfor kan du begrense og hindre eksponering av årsaker som øker betennelsen. Dette bidrar naturligvis til å forhindre rosacea eller i det minste hindrer det fra å bli verre.

Rosacrea : Identifiser problemet

Identifisere eventuelle triggere i kostholdet

Siden rosacea gjør huden følsom, kan mange oppleve merkbare symptomer - for eksempel ved å bruke sterke kjemiske kremer, resepter, lysterapi og diverse kremer som faktisk gjør hud symptomene enda verre. Ved å gå over til naturlige behandlinger som ikke vil irritere huden bidra du til å redusere tegn og symptomer på rosacea , i det minste midlertidig, men de vil ikke adressere hoved grunne til problemet.

Mange eksperter anbefaler at man ser på rosacea som et problem hele kroppen sliter med, i motsetning til kun et område av kroppen. Betennelse som stammer fra tarm-relaterte problemer ser ut til å være en spesielt viktig årsak til hudproblemer. Huden din er en refleksjon av din generelle helse, alt fra; hvor godt du fordøyer næringsstoffer, hvis du har noen sensitiviteter eller allergier, hvor godt balansert hormon nivået ditt er, og om du får nok søvn osv.

Mange studier har funnet en sammenheng mellom hudsykdommer - inkludert rosacea, akne, eksem og psoriasis - og inflammatoriske gastrointestinale veislidelser. Et overaktivt immunsystem som forårsaker auto immun reaksjoner er sannsynlig en stor bidragsyter til både hud og fordøyelsessykdommer. Betennelsen og fordøyelsen har makt til å endre strukturen av mikrobielle (bakterier) populasjoner som normalt koloniserer huden og beskytter den mot skade, rødhet og utslett.

Siden betennelse som dukker opp på huden din kan være en tegn på at du opplever betennelse i tarmen din, er det viktig å identifisere mat som utløser dette. Den beste måten å takle rosacea på, er å endre dietten din; med fokus på anti-inflammatoriske matvarer og fjerne vanlige allergener (i det minste midlertidig for å spore reaksjoner) kan gjøre en stor innvirkning på hudsykdommer ved positivt påvirkning fordøyelsessystemet.

Den beste maten for helbredelse av rosacea inkluderer:

Økologiske grønnsaker og frukter: Disse inneholder anti-inflammatoriske stoffer, antioksidanter for å redusere oksidativt stress og solskader, og vitaminer og mineraler som hjelper å gjenoppbygge friske hudceller. Grønne blader og oransje / gule frukter og grønnsaker er spesielt gunstige fordi de gir karotenoider som bekjemper skade fra soleksponering. Hvorfor er det viktig å velge økologisk? Fordi du kan redusere eksponering for giftstoffer og kjemikalier som kan utløse hudreaksjoner ved å kjøpe økologisk.

Sunt fett: Kokosolje, olivenolje, avokado, nøtter og frø (som flaxseeds og Chia frø) kan alle bidra til å redusere systemisk betennelse i tarmen. Dette er også viktig for å hjelpe med stressmestring og riktig hormonproduksjon (pluss de bidrar til å holde deg mett lenger, så du slipper "cravings" på bearbeidet mat som ofte utløser rosacea symptomene).

"Rent protein" av høy kvalitet : Immunsystemet må ha nok proteiner til å fungere ordentlig, men noen typer har mest skyld i utløsningen av reaksjoner enn andre. Villt fanget fisk, sånn som laks (inneholder anti-inflammatoriske omega-3 fettsyrer), gress-matede kjøtt produkter og belgfrukter er alle smarte valg.

Anti-inflammatoriske matvarer og urter : Gurkemeie, ingefær, hvitløk, løk, cruciferous grønnsaker (som brokkoli, kål, grønne grønnsaker, osv.), gulrøtter, tomater og grønn te kan alle bidra til å spesifikt bekjempe hud betennelser.

Registrer
For Nyhetsbrev